En kopi med samme effekt?

Faste læsere her på bloggen, husker muligvis mit indlæg Prik lidt til den dårlige samvittighed. Heri skrev jeg blandt andet om en thailandsk rygestopkampagne, hvor børn bad voksne rygere om ild til en cigaret. Jeg afsluttede indlægget med følgende ord:

Mange velgørenhedsorganisationer og lignende har ofte begrænsede ressourcer, men en stærk sag.  De kunne meget passende lade sig inspirere af disse to kampagner når de ønsker at  motivere folk til at tage handling.

Det ser nu ud til, at den danske non-profit forening YouMe Family (der bl.a. står bag ‘YouMe Shopping’) i høj grad har taget mod denne opfordring til at lade sig inspirere.

De har i hvert fald for nyligt lanceret en video ved navn “Har du ild?” på YouTube. Du kan se videoen herunder – og til sammenligning også den thailandske video.

BONUS FEATURE: Afspil begge videoer med lyd samtidig. Kan du se og høre nogen ligheder? :-)

Den thailandske video:

Videoen har fået en del omtale i pressen, bl.a. hos Jyllands-Posten, TV2 Østjylland og DR.dk. Den har også skabt megen debat på bl.a YouTube og YouMe Shoppings Facebookside, hvor mange har følt sig provokerede af videoen og og nogen udtrykt skepsis i forhold til, at videoen i pressen fremlægges som en “undersøgelse”.

Hvis YouMe Family blot formår at håndtere den lidt ophedede debat på en god måde, kan den være med til at øge opmærksomheden om kampagnen, samt effekten. Der skal desuden køres en AdWords-kampagne for YouMe Shopping som vi faktisk skal stå for i Beruf :-)

Vi er som sædvanligt altid glade for at se danske eksempler på guerilla og viral marketing  – og vi glæder os til at se mere fra YouMe Family. Jeg vil dog foreslå en smule mindre af denne creme næste gang:

Das können Sie sich in die Haare schmieren!
Das können Sie sich in die Haare schmieren!

bitcointips_address:
1EUf3GdVQcUPpngkF5nXMonEecptEuJTt5

Skriv et svar