Skaf drømmejobbet med Guerrilla Marketing

For noget tid siden så jeg en udsendelse i nyhederne om københavnske kollegier med elitære optagelseskrav for boligansøgere, der ønsker et kollegieværelse i København. Lange ventelister har ført til, at flere boligsøgende vælger at indsende kreative ansøgninger, som skal sælge dem. Et godt og sjovt eksempel er denne video, som Jonathan Cohen lavede og indsendte sammen med sin ansøgning, da han ville ind på Rigshospitalets Kollegium.

Med det i baghovedet, fik jeg lige lyst til at nogle gode tips samt sjove og interessante eksempler med jer, som jeg håber, kan inspirere til hvordan man kan tænke anderledes end sine konkurrenter på jobmarkedet.

Det er ingen hemmelighed, at det kan være en hård kamp overhovedet at få et job i disse tider, hvorfor du bør være kreativ og skille dig ud.

Herunder beskriver jeg først en masse gode tips til de sociale medier og til sidste får du serveret nogle input til hvordan andre har haft succes med at være ekstra kreativ

Start med at gøre opmærksom på dig selv

En god og gratis måde du kan gøre opmærksom på dig selv, er naturligvis via de sociale medier. Du bør gøre noget ud af at opdatere din ”Work and Education” -informationer på Facebook. Opstil fx nogle punkter under hver jobbeskrivelse, der kort og præcist viser noget om din funktion, erfaring og resultater. Ved at opdatere dette gør du flere i dit Facebook-netværk opmærksom på al din gode joberfaring og uddannelse.

På Facebook bør du ikke kun gøre brug af statusopdateringer, for at gøre dine venner opmærksomme på din arbejdssituation. Udnyt at du har muligheden for, at komme hurtigt i kontakt med en masse i dit, netværk relativt hurtigt. Skriv en kort privat hilsen til alle dem du mener, kan hjælpe dig i din jobsøgning. Det kunne jo fx være din veninde fra folkeskolen, som du har set nu sidder i et HR-job i en større koncern. Det er almen viden, at de fleste ansættelser, på den ene eller anden måde, sker via ens netværk.

Udnyt Linkedin fuldt ud!

Linkedin er jo helt åbenlys. Sørg for at din profil er fuldt opdateret med al din gode joberfaring, dine funktioner og resultater. Du skal se Linkedin som dit online CV, så vær ikke bange for at dele ud af dig selv. Sørg for at alle kan se dine oplysninger, indsæt et ordentligt billede samt dine kontaktinformationer, og gør folk opmærksomme på, at du leder efter nye udfordringer i ”Summary” -feltet. Få tidligere kollegaer, venner, familie og bekendte i dit netværk til at ”endorse” dine ”skills & expertise”. Du kan eksempelvis selv ”endorse” andre og på den måde lægge op til de også skal ”endorse” dig. Vælg ikke for mange ”skills & expertise”, men kun dem, som du er rigtig god til, fordi det er her du adskiller dig fra mængden.

Udnyt at Linkedin giver dig mulighed for at kontakte folk i dit netværk direkte med en forespørgsel om en anbefaling. Dette foregår under fanebladet ”Profile” hvor du blot vælger ”Recommendations”. Sørg for at skriv en kort personlig hilsen til vedkommende du beder om anbefalingen fra og forklar din situation – så tror jeg de fleste vil være villig til at give dig et par rosende ord med på vejen :)

Tilmeld dig grupper på Linkedin, der fokuserer på det du har erfaring inden for. Hér kan du nemt deltage i debatter og selv bidrage med debatemner og posts, som er med til at bringe dig i søgelyset blandt tusindevis af mennesker med samme interesse og ekspertise som dig.

Linkedin giver i øvrigt alle brugere muligheden for at se hvem, der besøger sin profil. Dette bør du udnytte, hvis du er jobsøgende. Gå dagligt ind og tjek så mange profiler i den branche du søger i, med håb om at de finder vej tilbage til din profil. Jeg bruger lidt tid ugentligt, på at kigge forbi diverse marketingchefers Linkedinprofiler, fordi det giver tilbagevendende trafik på min profil. Dette har bl.a. givet mig en jobsamtale via Skype med Googles europæiske hovedkontor i Dublin.

Teksten på din Linkedinprofil bør i øvrigt altid være på engelsk. Ikke kun hvis du vil arbejde i udlandet, men i ligeså høj grad fordi, der er masser af ansvarsfulde udlændinge i de danske koncerner og på bureauerne herhjemme.

Gå selv på opdagelse og hent inspiration fra andres profiler. Se eksempelvis min Linkedinprofil her: http://www.linkedin.com/in/thomasvig.

Gør brug af Klout og Twitter

Sørg også for at få oprettet dig på Klout og Twitter, og husk at udfylde ”About” -sektionen med en lille tekst om hvad du kan og hvad du laver. Se hvordan jeg fx har nævnt min egen jobbeskrivelse hér:
https://twitter.com/ThomasVig
http://klout.com/#/ThomasVig

Arbejd løbende på at forbedre din Klout-score. Hør hvad Martin Thorborg har at sige om Klout – jeg giver ham i den grad ret:

Sidst men ikke mindst, så vær til stede på de sociale medier, der hvor det sker i din branche. Fx så poster jeg selv jævnligt ting, omkring Social Media Marketing på Thomas Bigums Facebookside, fordi det betyder jeg bliver set af folk, som arbejder med det samme som mig. I forbindelse med PeopleGroups seneste kampagne på Facebook for TDC – Danmarks næstsjoveste menneske – postede jeg et link til Thomas Bigum, som resulterede i han nævnte mig i en ”tweet” på Twitter sammen med Morten Sax fra PeopleGroup. Det er sådan noget, som gør at branchefolk ser dit navn og måske klikker ind og ser hvem du er og hvad du kan.

I bund og grund handler det om at få gjort opmærksom på dig selv, og i dag er de sociale medier oplagte at udnytte, fordi det er dér alle er.

Skaf jobsamtaler med Google Adwords

Se hvordan Alec Brownstein med kun $6, brugte på Google Adwords, til at skaffe sig jobsamtaler hos New Yorks top Creative Executives, hvilket sikrede ham hans drømmejob:

Udnyt Facebooks segmenteringsmuligheder

Se her hvordan amerikanske Steven Severn udnyttede markedsføringsmulighederne på Facebook til at skaffe sig to jobsamtaler hos reklamebureauet Saatchi & Saatchi i Los Angeles:

Vær kreativ

Det er selvfølgelig en fordel, hvis du er skrap til Illustrator og Photoshop eller har en hjerne, der er ligeså skarp som Don Drapers. Men du behøver altså ikke være uddannet AD’er eller have en stilling som Creative Director, for at få din ansøgning og dit CV til at skille sig ud fra mængden.

Se et par eksempler herunder – nogle af dem er måske i den lidt “tunge” ende, men i bund og grund kan alle skille sig ud på fantastisk vis. Det handler om at komme i gang, og så husk at hente hjælp i dit netværk. Få fx hjælp fra din vens veninde, som studerer multimedie og design, eller en du kender som engang har taget et kursus i Illustrator. Hent inspiration på Internettet og spring over hvor gærdet er lavest – GOOGLE! :)

Brug Slideshare til at præsentere dig selv og dit CV på en ny og anerledes måde.
http://www.slideshare.net/WhoIsBenWong/visual-resume-whoisbenwong-6905847?from=ss_embed

 

 

 

Se her hvordan du kan bruge QR-koder til at lave en kreativ jobansøgning.

Selv Google Maps kan bruges!

 

Hvorfor aflevere din ansøgning på papir når du kan printe på stof?
http://www.melissamakesthings.com/2011/11/sewn-fabric-resume/

 

 

 

Endnu et kreativt eksempel, som du måske ikke lige laver på en søndag eftermiddag, men som i sidste ender er en sikker vinder hvis du vil arbejde i en kreativ branche :)
http://gallery.thecreatorsproject.com/gallery/Cereal-Vick-(-Curriculum-Vitae-)/1704657

 

Alle kan lave en hjemmeside i dag! Tag udgangspunkt i den virksomhed eller branche du gerne vil arbejde i, når du designer din hjemmeside, der skal sikre dig drømmejobbet.
http://www.lorenburton.com/

 

 

Send en overraskende og uopfordret pakke til den virksomhed, du ønsker at arbejde for.
http://www.moosebrain.com/


Den her er altså sjov! Liz Hickoks søgen efter et nyt HR-job fik hende på TV.

http://www.wsbtv.com/videos/news/woman-uses-holiday-lights-to-apply-for-jobs/vFYqK/

 

 

Hagan Blount bad familie og venner på Facebook og Twitter, om hjælp til at poste sit kreative CV videre til deres netværk. Det resulterede i omtale på Mashable og Yahoo Finance samt 100.000 besøgende på hans hjemmeside. Efter masser af jobsamtaler sagde han til sidst ja til et jobtilbud fra IngK Labs.

 

 

Hagan Blounts virale stunt sikrede ham bl.a. også jobs for andre jobsøgende. Dette er et eksempel på et CV han lavede for Pam Bailey, Professional Storyteller. Husk på at dit CVs budskab gerne skulle være, at hele din karriere er bygget op mhp. at lande netop det job du søger. Dette er et strålende eksempel.

Kan du lide dette indlæg? Giv et bidrag til siden i bitcoins!

1ED7douDhFaNsvtBiwXuLcCcaafiQjmNjh

Kunne du lide indlægget? Så vil vi sætte pris på en lille donation i bitcoins, som vil blive brugt til at holde bloggen kørende. Tak!

bitcointips_address:
1ED7douDhFaNsvtBiwXuLcCcaafiQjmNjh

Thomas Vig arbejder til daglig som Concept & Account Manager for EventForce A/S. Thomas er lidt af en "creative kid", som ud over events, til hverdag beskæftiger sig med marketing, new media, PR og kommunikation. Find Thomas på Linkedin hér: www.linkedin.com/in/thomasvig

Website: http://www.linkedin.com/in/thomasvig

1 Comment

  1. Nadia Julie

    Der er ingen tvivl om, at man skal skille ud sig i mængden af ansøgninger især i disse dage, hvor er der flere om buddet. Det samme gælder markedsføring og netop derfor guerrilla marketing bliver mere og mere tænkt ind i kampagner.
    Jeg så lige denne video – som jo også er et godt eksempel på hvordan man kan lave en god ansøgning. Han har efterfølgende fået masser af jobtilbud.
    http://vimeo.com/57227879

Skriv et svar