Vivienne Westwood støtter kvinder med kreativ CSR der virker

Hvert år dør 120 kvinder i Italien pga. hustruvold hvilket fik den engelske designguru, Vivienne Westwood, til at gøre noget ved problemet på sin helt egen måde.

I modestorbyen Milano finder man det fine og ekstravagante butiksstrøg, Corso Venezia, som i disse dage skaber stor debat pga. en noget anerledes butiksudstilling.

Mærker som Armani, Gucci, Dolce & Gabbana, Burberry, Mulberry, Prada m.fl. har flagskibsbutikker i netop denne gade, der er skueplads for tusindevis af modeinteresserede italienere og turister. I gaden ligger også en af londondesigneren, Vivienne Westwoods, få selvejede flagskibsbutikker, som i de sidste 2 uger har været yderst eksponeret og omtalt verden over pga. et noget anderledes CSR-stunt.

Stuntet sætter fokus på et meget omdiskuteret emne i Italien, der vedrører vold mod kvinder. Siden november har hustruvold og vold mod kvinder været meget debatteret i Støvlen fordi 1/3 af landets kvinder har været udsat for vold i hjemmet, hvilket fører til 120 dødsfald årligt. Det er skræmmende at tænke på! Det er dog ikke kun i Italien, at emnet skaber stor debat. I mange vestlige lande, heriblandt Danmark, blusser emnet tit op pga. historier i medierne. I 2013 har debatten ligefrem ført til protester og optøjer i Indien og Sydafrika.

Den kendte og respekterede designer, Vivienne Westwood, som er kendt for at sige sin mening, har valgt at udnytte sin ikon status til at støtte op om debatten og om kvinderne, der jo netop er hendes kernemålgruppe. Med hjælp fra det internationale reklamebureau, Leo Burnett, har Westwood i den grad også slået igennem med sit budskab, der sætter fokus på det stigende problem.

I den ellers så fine shopping gade er det normalt at se ekstraordinært flotte vinduesudstillinger med de nyeste og dyreste kollektioner, og det er præcis her Westwood har valgt at skille sig ud. De ellers fine, hvide og modelagtige kvinde-mannequiner, som samtidig er iført Westwoods dyre designs, er blevet sminket med airbrush i mørkeblå og mørkelilla farver, der får dem til at ligne voldsofre, med blå øjne og mærker.

Vivienne Westwood 2

Vivienne Westwood 3

Det relativt simple stunt har skabt en massivt øget trafik foran butikken og massevis af blogindlæg og medieomtale af designerens navn samt en debat endnu større end før.

En noget anerledes og vovet måde at lave CSR på, men i den grad virkefuldt fordi det er noget vi alle kan relatere til og fordi der spilles på følelser og menneskelige værdier. Fra et forretningsmæssigt synspunkt er det kommunikation og CSR på et højt, kreativt og kraftfuldt plan, der skaber en uvurderlig værdi, eksponering og branding af mærket blandt kernemålgruppen.

Den dybeste respekt herfra!

Det kunne være interessant at se resultatet, hvis store internationale kæder som H&M eller Bestseller gik ind i debatten.

Kom med jeres mening omkring CSR, kampagnen og tilføj gerne links hvis I kender til lignende historier.

Se også kampagnevideon:

(Vivienne Westwood Mannequins Turn into Domestic Abuse Victims)

bitcointips_address:
1DSi9Sa1H3xJ4xqVqZVb7pqRTnJgtszguz

Thomas Vig arbejder til daglig som Concept & Account Manager for EventForce A/S. Thomas er lidt af en "creative kid", som ud over events, til hverdag beskæftiger sig med marketing, new media, PR og kommunikation. Find Thomas på Linkedin hér: www.linkedin.com/in/thomasvig

Website: http://www.linkedin.com/in/thomasvig

Skriv et svar