Ville du finde dig i det?

Vil du finde dig i det? Sådan spørger Mellemfolkeligt Samvirke i deres nye bud på en viral kampagne. Kampagnen består af en video af, hvordan ganske “almindelige danskere” pludselig får at vide, at deres grund ikke længere er deres og at deres hus skal rives ned, fordi der i stedet skal opføres et vandreservoir.

Videoen er optaget som “skjult kamera” og virker meget overbevisende. Det er ikke svært at sætte sig i beboernes situation og konklusionen er åbenlys: Nej det ville jeg ikke finde mig i.

Derefter bygger Mellemfolkeligt Samvirke en parallel, til den måde fattige familier i Afrika får frataget deres jord med samme metoder.

Selvom videoen er god, har MS dog desværre begået et par åbenlyse fodfejl. Da jeg var færdig med at se videoen, ville jeg gerne se dokumentation for det, MS hævder at der sker i Afrika. I stedet kommer jeg ind på en side, der har 4 budskaber der peger i forskellige retninger.

 

ms-side

Desuden er det eneste “call to action”, at du kan blive aktiv i en bevægelse “mod multinationale skattefuskere” – der mildest talt ikke har meget med jord i Afrika at gøre.

Det viser, at kampagnen måske ikke er helt gennemtænkt eller endda gearet til det boost en viral video kunne give dem. Det er lidt synd, for det kan betyde, at MS i virkeligheden ikke får høstet de donationer og frivillige kampagnen kunne skaffe dem.

Du kan se kampagnesiden her.

ms

En anden spændende del af kampagnen er Tschernings deltagelse i kampagnen. Et af de store buzzwords i mediebranchen for tiden er “Goodvertising” – et eksempel kunne være et større firma der slår sig sammen med en hjælpeorganisation som en CSR-strategi.

Det er dog i dette tilfælde en lidt pudsig konstellation, at Tscherning spiller “the bad guys” og det er spændende om forbrugerne kan skille det fiktive Tscherning fra virkelighedens firma. Hvis ikke – kan virksomheden faktisk risikere et negativt udfald fra denne her video.

 

bitcointips_address:
19ekhjqSUHoTbS2sqcwZ658a1VVQj3ZB8z

1 Comment

  1. Pingback: Nyt indlæg på Guerillamarketing.dk | Hanna Ella

Skriv et svar