Dagens eksempel handler om ren og skær guerilla marketing – og så er det endda både dansk og yderst aktuelt!
Den danske skatergear-producent ALIS startede på Christiania i 1995 og er i dag et verdenskendt brand. Metoden har primært været uddeling af t-shirts og klistermærker i skatermiljøet, som siden er dukket op overalt i København. Nu vækker ALIS igen opsigt i bybilledet med et veltilrettelagt og -timet guerilla marketing stunt.
I perioden op til det nært forestående valg er veje og stier oversvømmet med de kendte generiske valgplakater. ALIS fik en god idé til hvordan de kunne bruge disse til at få sat deres egen politiske agenda på programmet – og opnå en masse omtale og viral effekt.
Videoen, som er et godt eksempel på hvordan man på troværdig vis kan sprede både sit budskab og brand, vil højst sandsynligt gå viralt i Danmark – hvis det ikke allerede er sket. Og med høj produktionsværdi, et iørefaldende soundtrack og engelske undertekster har den potentialet til at gøre det samme internationalt. Vi håber i hvert fald, at den vil inspirere andre i Danmark til at kaste sig ud i guerilla marketing.
Fuck det er smart lavet! Men de må næsten være gået igang efter valgplakaterne er kommet op? For de kunne vel ik vide på forhånd, hvordan farverne og påklædningen ville være på de enkelte plakater?
Ja, det er et effektivt stykke arbejde :-) Hvis du tjekker videoen, kan du se hvordan det kunne lade sig gøre.
Der blev fotograferet plakater, taget passende modelfotos, photoshoppet, printet og ophængt nye plakater på meget kort tid. Alt sammen mens de videodokumenterede :-)
Videoen driller… Så kan pt ik se den, hvilket også var grunden til jeg spurgte…
Nå, det var da irriterende :-( Er det kun her på bloggen at du oplever problemet?
Nu virker den! Aner ik hvorfor der var problemer tidligere… Sidder i Tyskland, og her er der ofte blokkeret for ting pga især musikrettigheder osv…
Fed ide.