Alliancer som markedsføring

Der er mange måder at markedsføre sig på. Her på bloggen ser vi oftest på guerilla marketing og viral marketing. Det er ofte effektive og billige måder at få eksponering og en øget profit.

Når det så er sagt, er der mange andre måder at markedsføre sig selv på. En af disse er alliancer med andre firmaer.

Et af de bedste eksempler på denne praksis er Mcdonald’s, Coca Cola og Disney.

a happy meal from McDonald'sHos McDonald’s kan man købe et Happy Meal menu. I denne menu får man blandt andet en (Coca) cola og et stykke legetøj fra den nyeste Disneyfilm.

Ideen er simpel, men meget stærk. Du kan tilbyde dine kunder en ekstra service eller vare, som suppliment til det kunder allerede køber hos dig. Dine allierede i denne aftale får eksponering og en god mulighed for at markedsføre sig selv direkte til sin målgruppe – ofte uden at det blive opfattet som en reklame for de andre produkter.

Et andet og mindre logisk eksempel er filmen Transformers og printerpapiret Double A, som kan ses i videoen herunder. Man kan så diskutere virkningen, men eksemplet illustrerer, at umage brancher sagtens kan finde en unik vinkel sammen.

 

Skrevet af Henrik Christiansen

Henrik driver hjemmesiden du er på lige nu og har derudover en gratis hovedpinekalender, og en masse andre spændende projekter :)

1 kommentar

Leave a Reply