Efter en travl afslutning på året, er jeg nu tilbage!
Januar er det et godt tidspunkt til, at få lavet årets markedsføringsplan.
Hvis du vil gøre det som en ægte Guerilla, skal du ikke spilde din tid på en lang afhandling. Faktisk skal du i første omgang kun skrive 7 sætninger, som besvarer:
- Formålet med din markedsføring
- Hvilke fordele ved dit produkt, lægger du vægt på, når du fortæller om det til dine kunder
- specificer dit marked
- Beskriv din niche i det marked
- vælg de våben du vil bruge i din markedsføring
- Fokuser på din forretnings identitet
- Fastlæg dit markedsføringsbudget
Dine svar skal ikke fylde mere end en side samlet. Ideen er at holde planen kort og præcis.
Herefter skal du i gang med at lave en markedsføringsplan for hele året. I et skema med alle året måneder, udfylder du:
- Hvad der skal gøres
- Hvornår det skal gøres
- Hvordan det skal gøres
- Hvem skal gøre det
- Hvad koster det
- Hvordan skal effekten måles
Med disse spørgsmål besvaret ud for hver måned, får du et overskueligt skema, med en oversigt over din markedsføring for hele året. Det er vigtigt at overholde sine planer, så man kan akkumulere en effekt over hele året.
I guerilla markedsføring lægger man meget vægt på repetition og på at bruge et meget bredt sortiment af “våben” i sin markedsføring. I kommende blogindlæg vil jeg komme nærmere ind på hvad det kunne være.
Her kan du se en PDF med et eksempel på en markedsføringsplan og svar på de syv spørgsmål