Er du træt af kaffepletter i avisen?

Vi har, her på siden, tidligere skrevet om Informations Guerilla Marketing annonce, hvor de prøver at skaffe nye abonnementer ved hjælp af at få folk til at tro, at man læser en avis, som allerede er blevet læst af en anden. Bl.a. ved at der er kaffepletter og en halvfyldt sudoku i avisen.

Undertegnede hoppede selv på den, da min kæreste godt kan lide sudoku. Jeg synes, at det var lidt mærkeligt, at hun ikke havde spurgt mig, om det var i orden, at hun løste sudokuen i min avis.

Annoncen er lavet af Fireball. Guerillamarketing.dk ringede til Marketingsassistent Mads Terkelsen for at høre, hvorfor de valgte at benytte en Guerilla Marketing indgangsvinkel til at skaffe abonnementer.

Hvordan fik i ideen til reklamen?
Vi er en af de aviser, der bliver læst af flest mennesker per eksemplar. Vi vil gerne udnytte, at der er rigtigt mange, der læser den samme avis og på en eller anden måde gøre det til, at hvis du er træt af, at nogen har læst avisen før dig, kan du købe dit eget eksemplar. Vi kunne selvfølgelig godt tænke os at sende en avis ud til alle, der læser avisen.

I har lavet reklamen med kaffepletter og en halvudfyldt sudoku. Hvad var tankerne bag at lave det på den måde?
Der var forskellige ting bag. Bl.a. noget historie da vi tidligere har lavet noget lignende for et par år tilbage. Ikke på samme måde men med samme koncept. Det ser sjovt ud, der er rigtig mange, der er hoppet på den. Der er folk, der har troet, at avisen er blevet læst, når de får den ind af brevsprækken. Nogen har ringet ind og sagt ”Nu har postbuddet igen løst min sudoku.” Så må vi forklare dem, at det er en annonce. Det har nu ikke været et mål, at folk skulle hoppe på den, det var mere for at gøre opmærksom på, at hvis avisen er lidt krøllet og nogen har spildt kaffe i den, så kan man få sit eget friske eksemplar.

Kan I mærke om flere har kontaktet jer end normalt for at få et abonnement?
Det kan vi godt mærke. Vores annoncer virker altid, men jeg vil ikke sige, om den med kaffepletterne virker bedre end vores normale annoncer. Men de virker.

Hvor lang tid kører kampagnen?
Når den bliver forældet. Vi har ingen tidsramme for annoncen. Sådan en annonce har en udløbsdato, når den ikke længere virker på folk, finder vi på noget andet.

Skrevet af Hans Jonas Hansen

Jeg har firmaet Words Matter, som hovedsageligt leverer tekst til hjemmesider. Desuden skriver jeg freelance artikler. Jeg er BA i medievidenskab med tilvalg i økonomi, og er i øjeblikket gang med en Kandidat i Medievidenskab på Københavns Universitet.

1 kommentar

Leave a Reply