I 2007 tog brancheorganisationen FødevareIndustrien initiativ til en femårig storstilet kampagne for at få danskerne til at spise flere fuldkornsprodukter.
Budgettet lød på 7,6 millioner kroner og kampagnen blev til i samarbejde med en række parter, heriblandt Fødevareinstituttet, Kræftens bekæmpelse samt de dominerende virksomheder inden for brød- og melproduktion.
Budskabet er i løbet af det seneste år for alvor begyndt at synke ind hos danskerne, der i denne periode købte 72.000 tons fuldkornsprodukter alene i dagligvarebutikkerne. Det svarer til et samlet salg på i alt 1,2 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til samme periode sidste år.
For at fejre denne succes, samt for at hjælpe med at holde kampagnens hjul igang og skabe øget opmærksomhed omkring den, blev der for nyligt på Københavns Hovedbanegård afholdt et guerilla marketing event i samarbejde med Recommended Cph.
Under overskriften “Fuldkorn hænger på træerne” blev der opstillet tre birketræer fyldt med påhængte fuldkornsprodukter midt i banegårdenshallen, hvor ca. 100.000 rejsende hver dag passerer. Dette var et opsigtsvækkende syn for de forbipasserende og mange stoppede op for at tage billeder.
Der var også mulighed for at smage på produkterne og Fuldkornspartnerskabets frivillige fik uddelt hele 7.500 pakker boller, rugbrød, knækbrød, morgenmad og brødsnacksog samt tusindvis af flyers. Dette må siges at være ret imponerende i betragtning af at det var grovboller og ikke gratis slik, der blev uddelt.
Udover eksponeringen til de forbipasserende samt den tilhørende word of mouth effekt, blev eventet bl.a. omtalt på Radio 100 FM og diverse blogs på internettet. Jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde nogen omtale af eventet på de store nyhedsmediers hjemmesider. Mon ikke det ved en målrettet PR-indsats ville have været muligt at få historien med i nogle flere af disse?