I forbindelse med Nikes ‘Free To Choose’-kampagne, lavede de et kæmpe billboard på Amagertorv med graffiti.
Eventet var opdelt i flere dele, hvor den første var spredt ud over flere dage og bestod af Nikes ‘iD service’-motiv malet som graffiti på billboardet.
2. del består også af graffiti malet på et billboard på Amagertorv, men denne gang bliver motivet bestemt af Nikes fans. Via en app på Facebook kan man designe sin egen sko, hvorefter alle kan stemme på den. Det skodesign, der opnår flest stemmer får sit design malet på billboardet.
Denne form for markedsføring er et glimrende eksempel på Crowdsourcing, hvor man tager en opgave og lægger den ud til brugerne for at engagere dem i firmaet og produktet.
I dette tilfælde er det meget interessant, da opgaven og selve ydelsen er den samme. Det er en snedig måde at skabe øget fokus, få sine brugere i tale og samtidig vise sit nye produkt frem.
Facebook er en rigtig god platform til denne type markedsføring, og også den platform, som firmaet bag reklamen, Naked Communications, har valgt at bruge. Facebook er et oplagt sted at samle sine brugere, da både app’en og brugerne kan være samlet samme sted, uden at man skal til at oprette nye profiler for at deltage i designkonkurrencen.
Efter denne kampagne har Nike stadig Facebook-gruppen med fans, som de kan bruge til andre kampagner, tilbud og konkurrencer.