I disse dage går en video sin virale sejrsgang over hele jorden. Den hedder “KONY 2012” og er på kun tre dage blevet set over 45 mio. gange på YouTube og Vimeo – og næsten 2 mio. gange mens jeg skrev dette indlæg! Videoen er desuden indlejret på utallige store og små nyhedssider, blogs og på Facebook, samt omtalt på alverdens TV- og radiokanaler.
Der kan meget vel være tale om starten på den største virale succes nogensinde.
Formålet med videoen er at gøre den ugandiske guerillakriger Joseph Kony berømt. Kony har igennem mange år skabt en guerillahær ved at bortføre børn fra deres familier. Jason Russell, manden bag videoen og organisationen Invisible Children, håber at Konys berømmelse vil være med til endelig at få stillet ham for en domstol.
Videoen har været på vej i ni år og jeg ser den sammen med dens lancering som et studie i viral og guerilla markedsføring. Et af dens vigtigste mål, er at aktivere seerne til at sprede budskabet, bl.a. vha. plakater og gadekunst, samt ved at opfordre en række berømtheder og politikere til at bruge deres magtpositioner i sagens tjeneste. Det hele skal kulminere i en global aktion den 20. april 2012.
Håbet er også at der skabes en bevægelse og et sammenhold med magten til gøre en forskel. Og som kan blive et skridt væk fra den følelse af afmagt mange ofte har overfor store tragiske hændelser.
Læs mere på http://kony2012.com
A guerilla campaign to capture a guerilla warlord. Genius! Looking forward to seeing the effects of this project. It will not only help in the defeat of Kony—it will also be yet another change in the way citizens look at and participate with global politics.
I definitely agree that this campaign has the potential to change the way people participate in global politics. Hopefully this potential is not lost in backlash following the launch of the campaign.
Either way it is definitely a case to be followed and studied.