I Holland afholdes hvert år Koninginnedag (Dronningens Dag) den 30. april. Det er national festdag, som bliver fejret med masser af events, musik og orange farver.
Dagen er naturligvis også en stor begivenhed i hovedstaden Amsterdam, hvor der traditionen tro bliver indtaget store mængder Heineken og Amstel. Som det også var tilfældet ved den store københavnske byfest Distortion, går der ikke længe før folkemængden smider hæmningerne – også i forhold til hvor de lader vandet.
Billede fra www.djvladi.co.cc
I Amsterdam går dette især ud over byens mange kanaler. Vandforsyningsselskabet Waternet bruger mange ressourcer på at holde vandet i kanalerne rent. Derfor hyrede de Achtung! til at lave en kampagne, der kunne hjælpe dem med dette arbejde under Koninginnedag 2012. Achtung! byggede en række avancerede urinaler, som gjorde tisseriet til en konkurrence om mængde og hastighed:
Vha. plakater, klistermærker og eventfolk på gaderne fik de informeret en hel masse mennesker, som godt kunne se det sjove (og måske det fornuftige) i at tisse om kap med vennerne i urinalerne i stedet for kanalerner. Og den der tissede hurtigst og mest kunne såmænd vinde sin indbetalte vandskat tilbage.
Jeg synes det er en sjov og uhøjtidelig måde at lave sådan en kampagne. Den rammer målgruppen rigtigt godt og brander Waternet som et både sjovt og ansvarligt firma.