På lørdag den 27. august sender DR1 og TV2 et stort fælles indsamlingsprogram til fordel for de nødlidende på Afrikas Horn. Som optakt har kanalernes aftenprogrammer samt P3 og P4 allerede påbegyndt indsamlingen, bl.a. via forskellige konkurrencer.
På DR1 forsøges tragedien illustreret i et sort/hvid spot om en mor, der mister sine børn på vej til en flygtningelejr. Hos TV2 Zulu har de også ønsket at støtte indsamlingen, men hvordan griber man et så alvorligt emne som hungersnød an, når man har en profil, der bygger på humor og uforudsigelighed?
Hos Zulu valgte de at bruge humoren og fokusere på den positive effekt ved at donere. De arrangerede en flash mob i Kastrup Lufthavn, hvor en trup cheerleadere bl.a. i kor råber:
“Du’ vores helt,
en rigtig star,
der gi’r til dem,
som intet har.”
http://www.youtube.com/watch?v=vlbxQLQkjKQ
Zulu er kendt for at rykke grænser og turde mere end andre TV-kanaler og det er derfor ikke overraskende, at de vælger at bruge et humoristisk stunt i deres opfordring til at hjælpe i Afrikas Horn.
YouTube-brugeren Silencer2869 er mindre end begejstret og skriver i en kommentar til videoen således: “Det er den værste reklame for nødhjælp der nogensinde er lavet. Den er usmagelig!”. Jeg er ikke enig da jeg tror at Zulu rammer deres målgruppe meget præcist med videoen – og så synes jeg også, at den er sjov.
Du kan donere ved at sende “NU” i en SMS til 1999. Det koster 150 kr. + alm. SMS-takst.
At folk på YouTube skrive “dumme kommentarer” er jo ikke noget nyt. Man skal som regel altid tage kommentarer på YouTube med et gran salt.
Personligt synes jeg blot det er fedt at Zulu tør lave noget “nyt”, og bruge humor til den slags. Der er nok knastøre og kedelige budskaber om “støt bla bla”; hvis Zulu kan sprede budskabet til nye målgruppe med et frisk pust, så er det jo bare fedt. At der er nogle der kan finde videoen stødende, virker latterligt for mig. De nedgør jo på ingen måde hverken sagen eller problemet.
Jeg er fuldstændigt enig, Christian. YouTube er så fyldt til randen med bitre mennesker og trolls, at det slet ikke kan betale sig at blande sig i debatten. (Relevant: http://xkcd.com/481/ )
I denne videos tilfælde er formålet for en gangs skyld, at bruge ros og humor til at skabe opmærksomhed og handling, frem for den sædvanlige prikken til den dårlige samvittighed. Jeg tror, at nogen folk har en forestilling om, at her er noget de bør være stødt over, men at det kommer til at knibe når der skal argumenteres konkret for hvorfor.
Det er først den dag vi mister vores sans for humor, at alt håb er ude :-)
For mig at se appellerer denne reklame til unge i 8.-9. klasse, men har de penge at give til nødhjælp? Der er en sytrådstynd linie mellem effektfuldt og usmagelige i den genre, men video er så gennemført at den står distancen.
Line, jeg synes reklamen rammer Zulus målgruppe meget godt. Især den lidt yngre del af de 15-40 årige. Man kan sige, reklamen er Zulus supplement til en større helhed. Alene ville det være underligt, men det passer meget godt i hele Zulus ånd og deres lidt skæve måde at gribe tingene an på.