Hvornår markedsfører vi os allerbedst?
Den stærkeste markedsføring sker, når vi ikke opdager den. Når den føles naturlig og inspirerer os. Den er meget mere kompleks end den simple reklame, som vi ved prøver at sælge os noget, og derudover er den næsten umulig at måle på. Men det er en strategi, vi altid har muligheden for at inkorporere, hvis vi formår at se potentialet.
Det formåede software virksomheden Camo, der for nyligt lancerede produktet Unscrambler HSI, der bygger videre på branchens førende værktøj inden for spektroskopi. Det er et relativ komplekst produkt, henvendt til forskere og ingeniører, og det er derfor ikke altid lige nemt at beskrive det kortfattet og forståeligt.
Det var derfor ikke helt dumt, da den verdenskendte norske street artist Martin Whatson sprayede nedenstående motiv (se billede) på væggen af deres kontorbygning.
Udover at være et virkelig flot kunstværk, er det også et meget sigende og inspirerende motiv. Og det er netop Martin Whatsons stil. Han vælger typisk klassiske motiver og tilføjer sin personlige, vilde street art. Samtidig passer motivet sindssygt godt i forhold til, at det befinder sig i Oslos forskningspark, da farverne og nysgerrigheden i billedet spiller godt sammen med det naturvidenskabelige. Det passer tilmed rigtig godt på Camos nye software, da den analyserer hyperspektrale billeder.
Vi har hos Guerilla Marketing talt med Morten Hansen fra Camo, som oplever en stor positiv effekt, da – som han selv siger: “(…) de som besøger os, tror det er os som har dekoreret kontorbygningen – vi fremstår unægteligt større end vi er. At den også er med på «VisitOSLO’s guide til urban art» er bare en ekstra fed ting.”
Derfor kan man sige, at Camo har været enormt heldige at få dette motiv på deres væg, for det er selvfølgelig ikke alle virksomheder, der har denne mulighed, men der hvor Camo adskiller sig fra mængden, er ved at gribe bolden, og gøre det endnu større, ved aktivt at inkorporere motivet i markedsføringen af deres software. En slags positiv “When life gives you lemons, make lemonade”.
Se på billedet nedenunder, hvordan de har gjort det:
Det er en enormt inspirerende can-do attitude Camo udviser, og det er netop denne, vi gerne vil lægge vægt på her hos Guerilla Marketing. Det er markedsføring, når den er allerbedst.
Vi takker hos Guerilla Marketing for muligheden for at dække denne historie.
Udover at male Camos kontorbygning har Martin Whatson været mange andre steder både i Norge men også resten af verden, hvor han udtrykker sig i relation til omgivelserne. Skal du selv til Oslo har du mulighed for at se kunstværket i Oslo Science Park, hvor Camo har hovedkontor.