Prik lidt til den dårlige samvittighed

Begrebet guerilla marketing bliver ofte forbundet med underholdende indslag som flashmobs, kreative bannere og skøre stunts. I dagens indlæg vil jeg vise to eksempler, som går en anden vej. De konfronterer folk med deres egen dårlige samvittighed og hvordan de slipper af med den.

Rygende børn
I en rygestopkampagne lavet af Ogilvy i Thailand, opsøgte to meget unge børn rygere på gaden. Børnene bad om hjælp til at tænde en cigaret, hvilket alle rygerne pure afviste. Men hvorfor skulle børnene lade være, når de selv pulsede løs? Se videoen her:

Dialyse på banegården
Patienter med nyresvigt skal igennem jævnlig dialyse for at  fjerne affaldsstoffer og regulere kroppens salt- og væskebalance. Men hvad vil det sige og hvad kan man gøre?

I en organdonationskampagne i Tyskland, blev folk på en banegård konfronteret med en dosis virkelighed. Michael Stapf, der har ventet på en ny nyre i syv år, fik foretaget sin dialyse direkte på banegården. Dette gav folk anledning til at stoppe op og indse værdien af organdonation.

http://www.youtube.com/watch?v=n5cjSHwyU6M

Mange velgørenhedsorganisationer og lignende har ofte begrænsede ressourcer, men en stærk sag.  De kunne meget passende lade sig inspirere af disse to kampagner når de ønsker at  motivere folk til at tage handling.

Her på bloggen vil vi gerne støtte op om en god sag. Tilmeld dig Donorregisteret her og nu. Det tager et øjeblik og kræver blot dit NemID »

Skrevet af Andreas Solgaard

Uddannet multimediedesigner, marketingkoordinator og e-concept developer. Partner i Beruf, som er et lille webbureau der arbejder med hjemmesider i WordPress og online markedsføring (bl.a. Google AdWords).

1 kommentar

Leave a Reply