BBDO og Skoda indgik denne sommer et samarbejde om en guerillakampagne, for at sætte fokus på førstegangskøbere i Rusland. Mange unge rejser til landets hovedstad, for at deltage i kulturelle arrangementer som festivaler.
I stedet for at skulle leje et dyrt hotelværelse, stillede Skoda biler til rådighed som “Skoda Hostels” for at understrege Skoda Fabias rummelighed på en humoristisk og ungdommelig måde.
Det er ikke svært at forstille sig, hvordan danske festivaler i fremtiden kunne indgå lignende samarbejder. Festivaler som Strøm og Distortion tiltrækker gæster fra alle dele af landet. Men de urbane festivaler gør tit at der mangler sovepladser – hvilket jeg selv måtte sande på årets Northside Festival, hvor alle hoteller i nærområdet var udsolgt lang tid på forhånd.
Jeg kunne sagtens forstille mig en konstellation med CSR-korrekte elbiler på Roskilde Festival, eller delebil til Northside Festival.
Ikke nok med at flere brugere får førstehåndskontakt med produktet, har bilproducenten også efterfølgende materiale til reklamevideoer med dem selv i hovedrollen som den glade giver.
Bilbranchen har længe været presset på grund af stigende benzinpriser, men guerilla marketing kan være en måde at få brugere til at se biler på en anden skæv, sjov eller ung måde.
Det er et meget sjovt og relevant markedsføringsstunt de har laver der. Det er ikke altid man kan se pointen i det :)
Det er rigtig. Ofte er det stunt mest for stuntets skyld. Gad da helt vildt gerne overnatte i et Skoda-hotel under Northside næste år!