10.000 københavnere vågnede op til en parkeringsbøde

Det er aldrig sjovt at vågne op til en parkeringsbøde! 10.000 trætte danskere kunne i morges heldigvis ånde lettede op, da de opdagede at parkeringsbøden i forruden blot var et snedigt tilfælde af guerilla marketing. Et stunt der helt sikkert vil blive et stort samtaleemne i dag rundt om på arbejdspladserne.

Bag initiativet stod Liberal Alliances københavnske kandidat Laura Lindahl, som tidligere har gjort sig bemærket i landsdækkende medier med sit drilleri af Danske Spil.

Det er interessant, at Laura igen står bag et opsigtsvækkende stunt i København, så vi besluttede os for at stille hende et par spørgsmål om motivationen bag “parkeringsbøderne” og hele hendes tilgang til valgkampen:

Vi har talt med Laura og hører mere omkring hendes idé idet følgende. Hvis du også interesserer dig for digital markedsføring, kan du læse mere på Beruf.dk om Facebook Ads og Google annoncering. Her kommer interviewet med Laura:

– Hvad var ideen bag parkeringsbøder?
Ideen med parkeringsbøderne var at komme ud med et budskab på en anderledes måde – som ukendt førstegangskandidat er det utrolig svært at få spalteplads, og det tvinger os ud i at tænke kreativt og forsøge at bryde lydmuren på anden vis.

At lave en fiktiv “p-bøde” synes jeg var en god ide, fordi p-afgiften er en afgift vi alle kender. Når jeg taler om, at iværksætter-skatten er hæmmende for dansk iværksætteri, er det svært for de fleste danskere at forholde sig til – men når jeg bruger p-bøden som symbol på, at skat- og afgiftsniveauet er alt alt for højt i Danmark, tror jeg det er nemmere for de fleste danskere at forholde sig til.

Nu har du allerede været meget i medierne med din “Oddset-fejde”. Tror du dine alternative måder at markedsføre dig selv giver en fordel og er det noget vi vil se mere og mere fremover?
Jeg tror, alternativ markedsføring er afgørende for en ukendt kandidat som mig. Jeg skal naturligvis være opmærksom på, at min kampagne ikke kun skal indeholde sjove gimmicks, men jeg mener at jeg i denne valgkamp har fundet en god balance mellem at bruge humor, alternative markedsføringsmetoder og samtidig bevaret fokus på politisk indhold. Det har i hvert fald været intentionen hele vejen i gennem.

Jeg tror, de sociale medier og de mange online platforme kommer til at åbne op for mulighederne for alternativ markedsføring. Og anvendes de forskellige medier rigtigt, tror jeg det er en stor fordel. Jeg synes personligt, det er fantastisk, at kombinere politiske budskaber med kreativitet – og det håber jeg vælgerne også synes.

Laura er langt fra den eneste kandidat der har brugt alternative markedsføringsmetoder for at nå ud til potentielle vælgere, men hun har været rigtig dygtig til at være relevant.

Vi nævner det gang og gang igen her på GuerillaMarketing.dk, men det er altså ikke nok bare at lave noget, der skaber opmærksomhed. Uden kontekst og en platform, der kan håndtere den ønskede opmærksomhed, er det spildte kræfter. Ekstra Bladet har lavet en lille oversigt over nogle af de sløjeste events her i valgkampen, som tydeligt vidner om forskellige opfattelser af, hvad god markedsføring er.

Hvad synes du? Hvilke fordele og ulemper ser du ved denne slags stunt?

10.000 parkeringsbøder som disse blev omdelt
Midten af parkeringsbøden
Bagsiden af parkeringsbøden

Skrevet af Henrik Christiansen

Henrik driver hjemmesiden du er på lige nu og har derudover en gratis hovedpinekalender, og en masse andre spændende projekter :)

23 kommentarer

  1. Et meget originalt stunt, men at associere sig med parkeringsbøder er måske ikke det optimale…medmindre hun har omdelt dem i et område, hvor mange stemmer Liberal Alliance. De ville nok syntes at det var fedt, hvorimod “de røde” ville blive meget irriterede!

  2. Jeg er en af dem som ikke syntes det er sjovt at se, fra min altan, at der sidder en P-bøde i min forrude. Vi der bor på Frederiksberg og andre i byen, kæmper dagligt med at finde en P-plads, så med mindre det var en kamp for at finde flere P-pladser, syntes jeg det var en uforskammet grovkronet spøg, som ikke høre til under en valgkamp. Hvad pokker bilder du dig ind Laura, de penge du har givet ud på dette makværk kunne du give til de hjemløse…

  3. Det er rigtigt at pengene kunne være doneret til hjemløse. Det samme gælder i øvrigt alle penge, der overhovedet er brugt af alle partier i valgkampen (hvilket er 225% mere end sidste valg). Men at Laura Lindahl bruger guerilla marketing er jo faktisk netop for at bruge færre penge på at opnå en større effekt.

    Jeg vil umiddelbart tro, at de fleste i målgruppen vil tage “parkeringsbøden”, som en uskadelig spøg med et relevant underliggende budskab – om man så er enig i budskabet eller ej :-)

  4. Jeg synes det er en fed alternativ marketingsmetode, I modsætning til f.eks. på Østbanegade (2100), hvor der er 150m med Helle T-plakater, der sidder som var det tapet <– det er til at brække sig over. Hvad-end man stemmer rød eller blå :)

  5. Der er så meget støj for tiden, at det er super at se nogle alternative måder at skille sig ud. Laura er rigtig god til at bruge humor som en indgangsvinkel til noget meget alvorligt.

    Hun taler tydeligvis kun til sin potentielle målgruppe og ikke andre vælgersegmenter. Derfor kan hun være mere skarp, uden at være bange for at miste stemmer.

    Der er en meget stor generation af ældre politikere, der kunne lære rigtig meget af hele hendes online tilstedeværelse og tilgang til markedsføringen af sig selv som politiker.

  6. Jeg havde ellers så småt overvejet at stemme på LA, men da jeg så den “fiktive” parkeringsbøde, så stod jeg helt af. Først ærgerlig, så ked af det og SÅ hamrende vred, da jeg så hvad der stod. Du er simpelthen for dum og barnlig til at sidde i FT.

  7. Hej Susanne

    Her på bloggen beskæftiger vi os med markedsføring – og helst den mere særprægede af slagsen. Det må man sige, Lauras initiativ her er.

    Jeg kan forstå på dit indlæg, at du er vred over politikken, men vi vil gerne holde en sober tone og undgå personangreb på bloggen. Det håber jeg, at du vil respektere.

    Hav en god dag :)

  8. @Lene – Selv enhedslistens kandidater står og deler kemikalieglittede A5 brochurer ud på Østerport station. Og der ligger cirka 500 regnopløste Villyer på fortovet langs Grønningen, så der er vist ikke meget forskel på de forskellige partier på det punkt.

    Tværtimod må Laura roses for at bruge kreativ markedsføring og ikke bare kaste om sig med valgflæsk for at blive få en taburet.

    Hun står vist ikke på stemmesedlen på mit stemmested, men hun havde fået min stemme. Vi har brug for initiativ i Danmark – og det har hun udvist.

  9. Jeg er vild med. Folk bliver først rasende over bøden, og så er det jo mega positivt, at det overhovedet ikke er en bøde. Noget Fucking Flink også har arbejdet med i Købehavn.

  10. Super fedt initiativ! Kunne jeg, ville jeg da helt klart have stemt på hende. Dejligt at se at nogle tør skille sig ud; er det ikke netop det, alle de “gamle” politikere påstår vi har brug for i fremtiden? Unge, initiativ-rige mennesker som tør bryde normerne og skabe vækst? :-)

  11. Synes at dette er en super fed idé, fordi hvordan kan man ignorere en ‘potentiel’ parkeringsbøde i sin bilrude? Det burde fange enhvers opmærksomhed. Jeg så også, at de snakkede om dette stunt i Godmorgen Danmark her til morges.

  12. Jeg synes at det er en overordentlig positiv måde at skabe opmærksomhed omkring sig selv og sit kandidatur på. Jeg har længe overvejet at stemme LA og herefter hvilken kandidat jeg skulle stemme på, og denne ide med de fiktive bøder samt Lauras alternative valgplakat med “Der er så meget Laura ikke forstår” har gjort at jeg sætter mit kryds ved hende. Mere af den slags tak fremover!

  13. @Henrik jeg så desværre ikke hele indslaget, så kun lige da de begyndte at snakke om det, jeg var på vej ud af døren. Så jeg ved ikke om de nævnte jeres blog, men det ville være fedt hvis de gjorde

  14. Så lige debatten her, og selv om jeg er lidt sent ude kommer der lige en kommentar herfra også.
    Er ikke selv så begejstret for LA. På den anden side var jeg en af de 10.000, der fik en simuleret bøde i forruden, og underligt nok reagerede jeg selv følelsesmæssigt på samme måde som en del andre, der har kommenteret denne blog. Ked af det og senere hen raseri over hvad hun dog bildte sig ind. Det overraskede mig faktisk lidt at jeg reagered relativt stærk.
    Det interessante var imidlertid, at det faktisk er en af de eneste markedsføringsstunts jeg kan huske fra valgkampen. Og det var også noget jeg diskuterede med en hel del forskellige. I min bog var det faktisk et rigtigt godt stunt fra en af de ‘ukendte’ LA’ere. Hvis det havde været en kendis LA kan det godt have være mere problematisk. Men for en politiker der ikke er kendt i den brede befolkning er det vel ikke meget publicity som man kan betragte som bad publicity!

  15. Anonym (Læs og vurdér selv om det er nødvendigt at Laura Lindahl o.a. kender mit navn) siger:

    Jeg tror ikke på at I har uddelt 10.000 girokort. Måske et par hundrede sådan lige i nærheden af hvor Laura/kunden bor.

    Her ‘hjalp’ I, for håndører en karrierepolitiker med at lade en rigmand i skattely underminere Danmarks demokrati.
    Hvad bliver det næste mon: en kur mod kræft?
    Næppe.

  16. Hej

    Vi har ikke hjulpet hende med noget. Dette er en blog, der handler om guerilla marketing og alternativ markedsføring.

    Og bemærk historien er 9 år gammel :)

Leave a Reply