De fleste fans af gaderæs og hasarderet kørsel har set en eller flere af de infamøse Getaway in Stockholm videoer. I videoerne ses forskellige sportsvogne køre ræs i Stockholms gader ved alt andet end lovlige hastigheder.
Fænomenet er blevet kendt i bilentusiast-kredse i det meste af verden. Dette drog MINI fordel af i deres kampagne ved navn “Getaway Stockholm”, hvor deltagere blev sendt på en virtuel jagt igennem Stockholms gader efter en MINI.
Idéen bestod i at man ved hjælp af en iPhone app kunne finde og tage ejerskab over en virtuel MINI et sted i Stockholm. Herefter var ejeren jaget vildt, da den person, som ejede bilen en uge efter spillets start, vandt den ægte MINI Countryman. Denne måde at at bruge elementer fra spildesign kaldes gamification (eller “spilificering” på dansk) og er en trend som vi helt sikkert kommer til at se mere til.
Det er ikke første gang at MINI benytter sig af opsigtsvækkende markedsføring og også denne gang gav det stor opmærksomhed som man bl.a kan se i denne video: