Er afhuggede menneskearme relevante i din markedsføring?

Comic-Con i San Diego er et mekka for folk med interesse inden for alt tegneserie-relateret, samt popkultur elementer som f.eks. computerspil og fantasy bøger. Sidste år deltog 130.000 tegneseriefans i den fire dage lange messebegivenhed og især i år har mediedækningen i USA været enorm.

En stor definérbar målgruppe + stor medieopmærksomhed = stort potentiale for guerilla marketing! Det har bl.a. folkene bag den populære zombie TV-serie “The Walking Dead” forstået.

De har fået lavet en lastbil om til et kæmpe mobilt reklameskilt. Dette vækker dog ikke nødvendigvis den store interesse, så for at skabe ekstra opmærksomhed om lastbilen, har de sørget for at der stikker bloddryppende menneskelemmer ud af bagklappen og døren.

Walking Dead guerilla marketing Walking Dead guerilla marketing Walking Dead guerilla marketing
Klik på billederne for at se større versioner.

Man må sige, at tiltaget er mere relevant end vampyr-pendanten True Bloods Comic-Con markedsføring. De havde fået lavet en bunke generisk merchandise, f.eks. True Blood puder? Relevansen er svær at finde.

At lave markedsføring af TV-serier og film ligesom The Walking Dead gør det, er blevet prøvet adskillige gange før, f.eks. af Sopranos , Death Proof og også i Danmark af TV2 Zulu. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at effekten dermed bliver mindre. Meget succesfuld guerilla marketing er blot gentagelser eller variationer af tidligere tiltag.

Så længe, at det man laver både er relevant og skiller sig ud fra reklamestøjen, behøver man altså ikke at genopfinde genren hver gang. Så uanset om du har en lille malerforretning eller et stort firma, skal opfordringen herfra skal lyde:

Kom igang med guerilla marketing!

  1. Søg inspiration (f.eks. her på siden)
  2. Find på et nyt tiltag eller kopier et eksisterende
  3. Før det ud i livet
  4. Fortæl os om det så vi kan skrive om det her på bloggen

Og hvis du har brug for hjælp til udvikling af idéen eller blot mangler god gammeldags markedsføring i form af hjemmeside eller AdWords-annoncering, så besøg Beruf.dk og lad os hjælpe dig. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet – så sender vi dig lidt inspiration og gode tips i ny og næ.

Skrevet af Andreas Solgaard

Uddannet multimediedesigner, marketingkoordinator og e-concept developer. Partner i Beruf, som er et lille webbureau der arbejder med hjemmesider i WordPress og online markedsføring (bl.a. Google AdWords).

Leave a Reply