Guerilla poesi

I denne uges udgave af Den Blå Avis finder man mere end blot det sædvanlige udbud af brugte knallerter og havemøbler. I et lyrisk overraskelsesangreb, har 163 digtere nemlig sneget utallige små digte forklædt som annoncer ind blandt det øvrige avisindhold.


Malene Ravn med den poesi-inficerede udgave af Den Blå Avis.

Malene Ravn står bag stuntet som hun meget rammende har døbt ’Guerilla-digte’. Idéen opstod ved en digtoplæsning, hvor nogle digtere snakkede om, hvor svært de har ved at blive udgivet. I spøg foreslog hun dem at de blot kunne indrykke digtene i Den Blå Avis.

Spøgen udviklede sig dog hurtigt til en konkret idé til et stunt med det erklærede formål, vha. guerilla-metoder at bringe lyrikken ud til mennesker, der ikke normalt læser digte. Via internettet koordinerede hun begivenheden med de mange deltagere, som både inkluderer en sjette klasses elev og etablerede forfattere som Jens Blendstrup og Josefine Klougart.

De første digte blev hurtigt slettet for ikke at overholde reglerne, men efter en dialog med DBA’s kommunikationschef Simon Karsøe, blev happeningen godkendt. Digtene kan findes både på nettet og i den trykte avis og for at overholde DBA’s annoncekrav er de alle på maks 200 anslag.

Et Guerilla-digt af Bo Lille:

Der er kommet mange både begejstrede og mavesure reaktioner på overraskelsesangrebet. Set med guerilla marketing-brillerne er konklusionen dog klar: For et meget beskedent beløb er det lykkedes digterne at bruge en platform på en original og opsigtsvækkende måde og dermed opnå meget stor omtale og opmærksomhed. BT,  DR, TV2 Lorry, Information og Jyllandsposten er blandt de medier, der har rapporteret om det – og  nu også Guerillamarketing.dk som den foreløbige kulmination :-)

På tirsdag den 15. november er det muligt at opleve et udpluk af digtene oplæst af deres respektive digtere på biblioteket Rentemestervej. Læs mere her.

Skrevet af Andreas Solgaard

Uddannet multimediedesigner, marketingkoordinator og e-concept developer. Partner i Beruf, som er et lille webbureau der arbejder med hjemmesider i WordPress og online markedsføring (bl.a. Google AdWords).

2 kommentarer

  1. Ja, helt bestemt. Det er spændende hvordan sådan en idé opstår. Næste gang man foreslår noget i spøg, kan det godt være at man lige skal stoppe op og overveje om det er noget man faktisk kunne gøre til virkelighed.

Leave a Reply