Ny på bloggen: Nadia Julie Froberg

Nadia Julie Froberg arbejder i dag som Project Manager hos Raúl&Rigel. Hun har en baggrund indenfor marketing og har arbejdet i mediebranchen i mere end 4 år. Raúl&Rigel er en hollandsk virksomhed, der eksekverer og udarbejder guerillastunts. 

For at få et indblik i hvem Nadia er, og hvad hun vil bidrage med hér på bloggen, har hun svaret på en række spørgsmål.

Raúl&Rigel er et ukendt et navn i Danmark. Kan du forklare hvem I er?

Historien fortæller, at Raúl og Rigel er nevøer af den marxistiske revolutionær Ché Guevara, som alle ved opfandt guerilla warfare. Nevøerne fulgte ham fra de blev født og var med ham rundt i junglen og lærte alt om guerilla-taktik. Som voksne besluttede de sig for at erobre den urbane jungle og gå i deres forbilledes fodspor. De bosatte sig i Amsterdam, hvor de tog kampen op mod traditionelle medier og løftede begrebet marketing til nye højder. Grundet den store efterspørgsel på kreative og innovative kampagner i Skandinavien, har de 2 nevøer valgt at udvide med et nyt kontor i København.

Det danske team er et trekløver bestående af:  Producer, som har til opgave at varetage den daglige dialog med leverandører samt lave prisberegninger mv. Derudover er der vores Creative med Heidi C. Nielsen i spidsen, som har en baggrund som teaterregissør, promoter og e-designer. Det kreative team har til opgave at udarbejde alle de kreative idéer til kunderne. Ydermere er der Project Manageren, som er den daglige leder, der også står for dialogen med kunderne og samarbejdspartnere. Derudover supplerer alle også hinanden på de mere praktiske opgaver f.eks. indkøb, eksekvering af stunts, udarbejdelse PR-materiale mv.

På kontoret er der også praktikanter, der som et led i deres uddannelsesforløb indgår i teamet og hjælper til med de daglige opgaver.  Det er et ungt dynamisk team, der svinger godt sammen og supplerer hinanden godt, og det er vigtigt i vores branche.

Et af Raúl&Rigels kendetegn er den røde stjerne med teksten ”What the Foco!” Hvad betyder det?

”Foco” er en af de mest kendte taktikker, som direkte oversat betyder fokus, og det er præcis hvad soldaterne og nevøerne Raúl og Rigel besidder og arbejder ud fra. Stjernen med ”What the foco!” er blevet vores kendetegn og varemærke ude i byen.

Hvilken modtagelse har Raúl&Rigel fået indtil videre i Danmark?

Vi lancerede Raúl&Rigel i forbindelse med uddelingen af den årlige Advertising Effectiveness Award, som i år blev uddelt i AFUK’s lokaler på Enghavevej i København. Vi mødte op ude foran og uddelte ”What the foco!”-bokse, der via polaroid-fotos af egne cases, opfordrede gæsterne til at tænke ud af boksen. Efter vi for alvor gik i luften, har vi fået en rigtig god modtagelse fra folk i branchen. Vi har fået en del medieomtale af vores lancering bl.a. i Bureaubiz’s nyhedsbrev, der bliver sendt ud over 8.000 læsere – du kan læse artiklen ovre på Bureaubiz.

Her kan du se en video fra vores lancering

Hvilke typer opgaver sidder du med til daglig?

Vi har en meget alsidig arbejdsdag, og der er ikke en uge, der ligner hinanden. Den ene uge var jeg f.eks. i Stockholm og eksekvere en kampagne, hvor vi lavede imprægneringsstenciler. Her kan budskabet først ses, når det regner – det er ligesom skjult grafitti. Den foregående uge var jeg i Holland og mødes med vores samarbejdspartnere, som har kontor i Amsterdam. På kontoret i København sidder jeg, som Project Manager med mange forskellige opgaver: kundebesøg, leverandørdialog, planlægning af kampagner, deltagelse på kampagner, Pr/medie kontakt, idéudvikling, social media og intern/ekstern kommunikation.

 Hvor henter Raúl&Rigel-teamet inspiration?

Jobbet hos Raúl&Rigel er et 24/7 job. Vi ånder og lever for guerilla marketing og for os er det en livsstil. Vi lægger hele tiden mærke til ting og tendenser og herfra udspringer der kreative idéer, som vi kan præsentere for vores kunder. Derudover benytter vi udenlandske blogs og hjemmesider om kunst, design, fotografering, tendenser, marketing og guerilla. Det er vigtigt at have fingeren på pulsen og holde sig opdateret på, hvad der sker i øjeblikket – specielt hvilke guerillastunts, der kører og har kørt. Vores stunts skal gerne være originale og enestående, så vi undgår at lave noget, der ligner andre stunts. Det er simpelthen for ærgerligt at lave en ”Copy Paste” uden at vide det! På den anden side kan man også tage en tidligere idé fra udlandet, lade sig inspirere, videreudvikle og dreje den i en helt ny retning.

At gå en tur gennem byen kan også være ret inspirerende. Pludselig kommer der en idé til hvordan byrummet kan bruges til et bestemt stunt. Vi har mange gode redskaber til at finde frem til det gode guerillastunt.

Hvad skal et godt guerillastunt indeholde?

Et godt guerillastunt skal selvfølgelig indeholde en eller flere elementer af disse: overraske, involvere, humor, forargelse, aktuelt, originalt. Jo flere elementer desto bedre er vores erfaring. Det skaber ofte en stor viral effekt efterfølgende. Bare se stuntet fra TNT, som jeg mener, indeholder alle elementer.

http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw

Det er essentielt at budskabet er tydelig for målgruppen, og at de efterfølgende kan afkode afsenderen.

Hvad er dine vigtigste erfaringer i arbejdet med kreative kampagner?

Det er selvfølgelig vigtigt, at forarbejdet er gjort ordentligt, og at man har taget højde for uforudsete forhindringer. Derudover stiller jeg selvfølgelig også krav til kunden. Hvis kunden ikke leverer de relevante informationer fra starten af, eller måske har nogle ukonkrete idéer om, hvad de ønsker sig, så kan vi ikke lave et godt stunt. Derfor er det meget vigtigt for mig, at jeg har en god dialog med kunden og fra starten af også har forventningsafstemt – hvad vil de og hvad vil de opnå.

Jeg sørger også for, helt fra starten af, at fortælle kunderne om, at der jo selvfølgelig er risici ved at benytte guerilla marketing. Da mange af vores stunts er pop-up events, har vi ikke spurgt om lov til at eksekvere dem, og der kan komme en reaktion fra myndighederne. Derudover er der elementer af et stunt, som vi ikke kan kontrollere. Det kan f.eks. være et pludseligt opstået uvejr eller en nyhed, der overskygger alt i medierne og tager al fokus. Men vi sørger altid for at være så godt forberedte som muligt og have en plan b i baghånden.

Nu fylder guerilla en del i en travl hverdag – hvad laver du når du skal slappe af i fritiden?

Som sagt går meget af min fritid på at finde på nye ting, som kan bruge i en kampagne, men derudover elsker jeg at fotografere. Jeg fotograferer også vores events, som bruges til PR-materiale. Det er rigtigt skønt for mig at kunne kombinere min hobby med mit job.

Hvad kommer du til at blogge om på guerillamarketing.dk?

Jeg kommer til at blogge om vores events fra både det hollandske og danske kontor samt de ting vi støder på i vores hverdag, der er guerilla! Utraditionel markedsføring er fremtiden, mener jeg, og guerilla marketing taler til alle målgrupper hvad enten man er et barn på 5 år eller en voksen 55 årig revisor. Der er nemlig mulighed for at nå ud til alle, hvis stuntet vinkles korrekt og skaber opmærksomhed ved hjælp af: humor, overraskelse, forargelse mv. Jeg vil gerne blogge således at både virksomheder, iværksættere, studerende m.fl. kan lære og få gavn af det fantastiske markedsføringstaktik, som guerilla er!

Tak til Nadia for det gennemarbejdede blogindlæg her på Guerilla Marketing.

Skrevet af Nadia

Jeg har mere end 4 års erfaring i mediebranchen og har en baggrund med både salg og marketing. Til dagligt arbejder jeg som Project Manager og daglig leder for Raúl&Rigel, som er en hollandsk virksomhed, der tilbyder guerilla kampagner .

Leave a Reply