En koncertbillet til Justin Timberlake for din stemme

Guerilla koncertbillet forside

Den kommunale valgkamp er godt i gang og igen har Laura Lindahl fra Liberal Alliance grebet til alternativ markedsføring, i kampen om den sparsommme opmærksomhed, som alle kandidater kæmper om.

Til folketingsvalget i 2011 uddelte Laura Lindahl 10.000 falske pakeringsbøder, hvilket vi skrev om. Det var guerilla marketing, der genererede en masse (både negativ og positiv) opmærksomhed.

Uddeling af billetterI denne valgkamp er konceptet det samme, men denne gang bliver der uddelt billetter til den kommende Justin Timberlake koncert.

Eller sådan ser det i hvert fald ud, for ved nærmere eftersyn viser det sig at være kampagnemateriale, som handler om offentlige kroner til kultur.

(Blogindlægget fortsætter under billederne)

Guerilla koncertbillet forside

Guerilla koncertbillet bagside

Resultatet

Det er jo et meget simpelt koncept og hvis der kun blev uddelt de falske billetter, ville effekten være begrænset til modtagerne og de personer, som efterfølgende får fortalt om oplevelsen. Og risikoen er så her, at du irriterer flere end du motiverer.

Men Laura Lindahl har sørget for at tage billeder og skrive en pressemeddelelse til bl.a. Metroekspress, hvilken resulterede i følgende eksponering:

Forsiden af mx.dk

Udover en artikel på mx.dk, har dette guerilla marketing stunt også ført til artikler i andre aviser, hvilket der har givet en langt større eksponering, end en normal uddeling af flyers nogensinde kunne give. Det kræver kun en god vinkel og at man aktivt forsøger at skubbe sin historie ud.

En rigtig god løsning, hvis man primært har tid og ikke penge til en lignende eksponering igennem traditionelle reklamer.

Dette er en vinkel, som mange virksomheder også kunne, og burde, benytte.

Tankerne bag

Jeg spurgte Laura Lindahl, hvorfor hun vælger at bruge denne type opsigtsvækkende og provokerende kampagner:

Jeg synes guerilla marketing er en sjov måde at kommunikere på. Dels fordi jeg oplever en respons – det på godt og ondt – men også fordi det stiller større krav til min egen kreativitet.

Hvor mange Laura Lindahl-krydser stemmeurnerne kommer til at sluge vides ikke, men hun får et upolitisk guerilla-kryds for at udvise mod og kreativitet.

 

Skrevet af Henrik Christiansen

Henrik driver hjemmesiden du er på lige nu og har derudover en gratis hovedpinekalender, og en masse andre spændende projekter :)

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *